Vanliga frågor - FAQ
Här har vi samlat svaren på några av de vanligaste frågorna som du som boende kan ha. Du kan använda sökfältet nedan för att skriva ett nyckelord som beskriver din fråga. Om du inte hittar vad du söker här så använd vårt mailformulär under rubriken "Kontakt".
Fel - försök igen
-
Vad har föreningen för TV- och bredbandsleverantör?Föreningen har avtal med Telia för telefoni, bredband och TV. Det ingår en grundtjänst i månadsavgiften (en digitalbox) och du som boende har möjlighet att lägga på fler tjänster genom att kontakta Telia och uppge att du bor i BRF Vasalunden så ska de kunna hitta just din lägenhets abonnemang. Om du vill ha mer än en digital box för att använda flera TV-apparater så tillkommer en kostnad för tvillingkort. För aktuella priser, kontakta Telias kundtjänst.
-
Hur anmäler jag något som blivit fel i min lägenhet?Felanmälan görs alltid till Riksbyggen Dag & natt 0771-860860 eller via deras Kundwebb (https://www.riksbyggen.se/kundwebben).
-
Hur blir jag medlem i Vasalundens Facebook-grupp?Du behöver att ha en Facebook-profil för att kunna bli medlem i Vasalundens Facebook-grupp. Du hittar en guide hur du ansöker om medlemskap i Facebook-gruppen i vårt Filarkiv.
-
Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?I de flesta fall får man hyra ut sin lägenhet i andra hand under en begränsad period, men andrahandsuthyrningar måste godkännas av styrelsen först. Kontakta därför alltid styrelsen innan du skriver kontrakt med en hyresgäst eller på annat sätt förbinder dig att hyra ut din lägenhet.
-
Jag vill glasa in min balkong. Hur ska jag göra?Föreningen har en standardleverantör av inglasning som skall användas i samband med detta. De heter Teknova och ligger i Vadstena (Uppge BRF Vasalunden). Priset har tidigare varit 65000-70000 beroende på balkonglayout, är det flera som går ihop brukar de kunna ge viss rabatt, leveranstiden brukar ligga på 2-3 månader. Kom ihåg att informera styrelsen om ni har för avsikt att glasa in.
-
Får jag sätta upp lamellgardiner på min balkong?Ja det går bra, notera dock att det finns ett urval färgkoder som måste efterföljas, kontakta styrelsen för information och eventuella färgprover. Det finns ett flertal leverantörer som kan tillhandahålla detta i Linköping: Kambrinks och City-Key är några av dem. Priset brukar ligga mellan 10000-20000 beroende på modell och motorval.
-
Jag vill sätta upp markiser. Hur ska jag göra?Markiser får man sätta upp. Oavsett om det gäller fönstermarkiser eller vertikalmarkiser måste man dock hålla sig till en viss färgkod. Kontakta styrelsen för information och eventuella färgprover. Tips: Fråga grannarna som har markiser om tidigare pris och leverantör!
-
Gästlägenheten - Hur hyr jag den?Föreningen har en gästlägenhet i huset på Timmermansgatan som bokas genom att du som medlem kontaktar kundansvarig på Riksbyggen (se info på sidan "Gästlägenhet").
Gästlägenheten har plats för fyra personer (1 dubbelsäng och en bäddsoffa med plats för två personer), dusch/toalett, samt kök med matbord. Du kan som medlem i föreningen boka gästlägenheten upp till 4 nätter per tillfälle, och det går att ha en bokning åt gången.
Kostnaden för att boka är 100kr per natt och debiteras automatiskt på din månadsavgift. Nyckel och nyckeltagg hämtas på Riksbyggens kontor på Gillbergagatan 35 (vardagar). Medlemmen som bokar gästlägenheten är ansvarig för städning och återlämning av nyckel samt nyckeltagg. Du hittar trivselreglerna för gästlägenheten i Filarkivet. -
Föreningslokalen - Hur hyr jag den?Föreningen har en lokal i huset på Timmermansgatan som bokas genom att du som medlem kontaktar kundansvarig på Riksbyggen (se info på sidan "Föreningslokal").
Du kan som medlem i föreningen boka lokalen upp till 4 dygn per tillfälle, och det går att ha en bokning åt gången.
Kostnaden för att boka är 100kr per dygn och debiteras automatiskt på din månadsavgift. Nyckel och nyckeltagg hämtas på Riksbyggens kontor på Gillbergagatan 35 (vardagar). Medlemmen som bokar lokalen är ansvarig för städning och återlämning av nyckel samt nyckeltagg.